Frequently Asked Questions

Co zrobić jak nie działa centrala?

  1. Sprawdzić zasilanie 230V (Jeżeli brak jest sygnału w słuchawce)
  2. Sprawdzić czy centrala nie sygnalizuje awarii
  3. Sprawdzić czy podłączone do centrali linii miejskie są sprawne.
  4. Wezwać Serwis. Telefon 602769533

Centrala telefoniczna sprzętowa czy wirtualna?

  • Zakupiona centrala telefoniczna zawsze będzie Twoją własnością. Zakup centrali w tej formie to jednorazowy wydatek. Taka inwestycja nie wymaga żadnych opłat abonamentowych w późniejszym okresie eksploatacji. W perspektywie dłuższego okresu to rozwiązanie zdecydowanie bardziej ekonomiczne od wirtualnej centrali. Rozwiązania sprzętowe dają nam ponad to większe możliwości programowania i konfiguracji usług. Centrala sprzętowa to zdecydowanie rozwiązanie dla wymagających klientów którym zależy na wysokiej jakości obsługi połączeń. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest też bezpieczeństwo danych. Książki telefoniczne, historia połączeń, rozmowy czat są przechowywane na serwerze telekomunikacyjnym znajdującym się najczęściej w zabezpieczonym pomieszczeniu - serwerowni a nie w chmurze.

  • Centrala wirtualna najczęściej oferowana jest w formie dzierżawy. Takie rozwiązanie to stałe wydatki abonamentowe związane z utrzymaniem serwerów dostawcy usługi oraz utrzymaniem łącza internetowego. Jakość połączeń VoIP nie zawsze jest zadawalająca, nie ma w tym wypadku gwarancji jakości jak w przypadku łączy komutowanych i zależy od wielu czynników. Koszt aparatów IP jest dużo wyższy od klasycznych aparatów TDM. Jest to jednak dobre rozwiązanie dla firm często zmieniających swoją siedzibę, miejsce pracy. Przeprowadzka firmy nie wymaga przenoszenia sprzętu (centrali telefonicznej). Jest to również dobre rozwiązanie dla przedsiębiorstw które posiadają pojedyńczych pracowników w różnych lokalizacjach. Niestety nie można ich w takim zakresie programować i dopasować do potrzeb klienta jak centrale sprzętowe.

Zalety technologii VoIP

  • Najważniejszą zaletą w porównaniu do tradycyjnej telefonii, są niskie koszty, zarówno w przypadku opłat abonamentowych jak i opłatach za wykonane połączenia.
  • Łatwość oraz stosunkowo niewielki koszt wdrożenia
  • Możliwość integracji z już istniejącą siecią telefoniczną w domu lub firmie (np. dzięki zastosowaniu bramek voip, central VoIP)
  • Rozmowy pomiędzy oddziałami firmy, komputerami, smartfonami, tabletami czy tradycyjnymi telefonami są praktycznie za darmo
  • Często w zamian za stałą miesięczną opłatę abonamentową mozna uzyskać możliwość wykonywania darmowych połączeń bez limitu czasu i bez względu na geograficzne położenia twojego rozmówcy
  • Numer telefonu nie jest przywiązany do konkretnego miejsca, można być dostępnym pod swoim domowym numerem na całym świecie. Wymagane jest jedynie posiadanie odpowiedniej jakości łącza internetowego.
  • Istnieje możliwość wykupienia numeru telefonu z kierunkowym z dowolnego województwa lub Państwa. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zcentralizować obsługę klientów z różnych stron Polski lub Świata

Wady technologii VoIP

  • Jeżeli zanika zasilanie elektryczne, telefony VoIP nie działają. Konieczne jest zabezpieczenia zapasowego zasilania elektrycznego dla telefonu oraz urządzenia dostępowego.
  • Wykonywane połączenia na numery alarmowe są trudniejsze do zlokalizowania w nagłych wypadkach, jest to wynik mobilności tego rozwiązania. 
  • Jakość prowadzony rozmów jest bezpośrednio zależna od jakości łącza internetowego po którym są realizowane. W przypadku łącz o niskiej jakości i stabilności w trakcie rozmów mogą się pojawiać przerwy, zniekształcenia głosu, echo lub częste zrywanie połączeń. Twój system telefoniczny oparty o technologie VoIP będzie tak dobry jak Twoje łącze dostępowe.

Co musisz wiedzieć zanim przejdziesz na telefonię VoIP

  • Stabilne i niezawodne łącze internetowe jest krytyczne dla funkcjonowania telefonii VoIP. W przeciwieństwie do tradycyjnej telefonii, w której operator zapewnia fizyczne medium do transmisji głosu (kabe miedziane, światłowody, radiolinie itp. ), większość operatorów VoIP zakłada, że ich klienci posiadają stały dostęp do internetu i nie weryfikują jego jakości w żaden sposób. Parametry łącza dostępowego mające bezpośredni wpływ na jakość rozmów, to przede wszystkim opóźnienie pakietów (ping latency) na drodze od abonenta do serwera dostawcy usług VoIP,utrata pakietów (packet loss), network jitter i oczywiście przepustowość łącza, która ma bezpośredni wpływ na ilość jednocześnie prowadzonych rozmów. Jeżeli chcesz, aby rozmowy byłe czyste, bez echa zadbaj o jakość łącza!
  • Zasilanie awaryjne i łącze zapasowe. Jeżeli dostępność usługi telefonicznej jest istotna dla Ciebie lub Twojej firmy koniecznie zadbaj o zasilanie awaryjne oraz zapasowe łącze dostępowe. Musisz być świadom tego, że jeżeli łącze internetowe przestanie działać lub zabraknie zasilania, to cały system telefoniczny również stanie się bezużyteczny.
  • Połączenia na numery alarmowe 112, 997, 998, 999 Jeżeli przewidujesz, że z Twojego systemu telefonicznego będą wykonywane połączenia na numery alarmowe, upewnij się czy przyszły dostawca usługi telefonii ip/ voip wspiera realizaję tego typu połączeń.
  • Zachowanie dotychczasowego numeru telefonu. Aktualnie większość polskich operatorów VoIP udostępnia możliwość przeniesienia numeru od innych operatorów, jednak zawsze warto się upewnić i sprawdzić dostępność takiej usługi zanim zdecydujemy się na konkretne rozwiązanie

 Centrala telefoniczna - definicje



ROK 1950
Centrala telefoniczna automatyczna jest to urządzenie techniczne, elektromechaniczne, którego głównym zadaniem jest wykonanie bez ludzkiego pośrednictwa łączenia po dwie linij telefonicznych przyłączonych do niego, zgodnie z wolą abonentów wyrażoną przez nich manipulacją określonego sposobu aparatami telefonicznymi. Dla umożliwienia łączenia każda linia telefoniczna przyłączona do centrali automatycznej otrzymuje oznaczenie złożone z cyfr albo z liter i cyfr, a każdy aparat telefoniczny - tarczę numerową albo w rzadkich wypadkach inny element działający na podobnych zasadach. (więcej...)

źródło: "Systemy Telefonicznych Central Automatycznych Miejskich" (Kazimierz Borkowski)


ROK 2000
Centrala telefoniczna – zespół urządzeń przeznaczony do łączenia abonentów sieci telekomunikacyjnej na czas wymiany informacji. Składa się ona z urządzeń komutacyjnych odpowiedzialnych za zestawianie połączeń telekomunikacyjnych i urządzeń pomocniczych gwarantujących prawidłową pracę centrali. Możemy podzielić je na analogowe i nowocześniejsze cyfrowe. Podział ten wynika z zasady działania i sposobu przetwarzania i przesyłania danych (informacji).

źródło: WIKIPEDIA


ROK 2050

Centrala telefoniczna - plik "Data Voice"